niedziela, 1 marca 2015

Ciasteczka z masłem orzechowym


Szukając ostatnio masła orzechowego, na sklepowych półkach, załamałam ręce. Każdy słoik poza orzechami wypełniony był solą, cukrem, olejem palmowym i jeszcze kilkoma innymi ciekawostkami. Masło orzechowe składa się tylko z orzechów, po co więc pchać tam jeszcze tyle innych rzeczy. Kupiłam więc ćwierć kilograma orzeszków ziemnych i postanowiłam sprawdzić co mi z tego wyjdzie. Nie mam niestety odpowiedniego blendera, w którym mogłabym te orzechy zmielić, ale przypomniało mi się, że moja mama ma takie cudo w swojej kuchni. Usunęłam łuski z orzechów i pojechałam zrobić masło. 

Teraz już wiem, że zamiast kolejnego słoika sklepowego masła wolę kupić blender, w którym sama będę te masło robić, bo jest to tak prosta sprawa, że szkoda czasu na czytanie etykiet :)

A masło można jeść na wiele sposobów. Możemy smarować nim naleśniki, kanapki, łączyć z konfiturami (np. porzeczkową) lub dodawać do ciastek i ciast - zastępując część tłuszczu, który potrzebujemy podczas pieczenia.



Masło orzechowe - najprostszy przepis

W robocie kuchennym zmieniamy ostrze na nóż metalowy, obrane orzeszki wrzucamy do misy robota i uruchamiany niskie obroty. Po wstępnym rozdrobnieniu orzeszków podkręcamy obroty. Miksujemy tak długo, aż masło będzie miało gładką konsystencję, ok 10 minut. 


SKŁADNIKI

(na 20 ciasteczek)

  • 50 g miękkiego masła
  • 100 g masła orzechowego
  • 60 g ksylitolu
  • 1 łyżka oleju rzepakowego
  • 1 ubite jajko
  • 140 g mąki razowej
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/4 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1 łyżka sezamu


PRZEPIS

  1. Do miski przekładamy masło, ksylitol i masło orzechowe - wszystko ucieramy drewnianą łyżką.
  2. Następnie dodajemy olej i ubite jajko, ponownie wszystko ucieramy.
  3. Mąkę łączymy z proszkiem i sodą, dodajemy do pozostałych składników i mieszamy.
  4. Z tak przygotowanej masy formujemy podłużny kształt, który zawijamy w folię spożywczą i odkładamy do lodówki na 30 minut.
  5. Piekarnik nagrzewamy do 175 st. C. Blachę wykładamy papierem do pieczenia.
  6. Schłodzone ciasto wyciągamy na blat i kroimy na 20 równych części, każdą część formujemy z kulkę i wykładamy na blachę, zachowując ok 3 cm odtępy.
  7. Każdą kulkę delikatnie spłaszczamy palcami, a następnie odciskamy wzór widelcem.
  8. Możemy również posypać ciastka sezamem.
  9. Pieczemy ok 12 minut. Przekładamy na kratkę i zostawiamy do ostygnięcia.
Inspiracją był przepis z pierwszego nr GoodFood Polska.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukowanie